Unngå dette!

6 feil du bør unngå dersom du har ME eller CFS.Dersom du forsøker å bli frisk etter å ha hatt eller du har ME/CFS og gjør noen av disse feilene, er det stor sannsynlighet for at du vil feile ? selv om du gjør alt annet riktig.
1) Ignorering symptomene ? Tro at ME/CFS vil bli borte.
Dersom du har ME/CFS, er det stor sannsynlighet for at det ikke kommer til å bli borte av seg selv. Det er sikkert ikke det du ønsker å høre, men det er basert på erfaringer.
Derfor: Det første steget du bør ta dersom du vil bli frisk, er å akseptere og se i øynene at du faktisk er syk.
Neste steg er å søke profesjonell hjelp fra behandlere som har erfaring med å behandle ME/CFS.Ikke tro at ME/CFS er unikt og umulig å behandle ? det du kan gjøre og det du er i stand til å gjøre, vil utgjøre en forskjell!
2) Jakten på symptomer til du blir blå i fjeset
Dersom du jakter etter og forsøker å behandle ethvert symptom som dukker opp, er det stor sannsynlighet for at du bare blir totalt utslitt og oppgitt.
Det kan lønne seg å fokusere på årsakene ? ikke på symptomene.
Tenk deg at du har et tre i hagen og en eller annen har lagt igjen en stor oljekanne ved roten. Kanna begynner å lekke og forgifter roten på treet. Det første tegnet på forgiftning vil kanskje være at bladene ble gule og døde. Det er et sykdomstegn ? og et symptom på at noe var feil. Ville du forsøke å behandle hvert enkelt blad?
Hvor langt kommer du da i forsøket på å finne årsaken til problemet?
Det du trenger er fokus på årsakene. I tilfelle med ME/CFS, ser det ut som om dette er knyttet opp mot adrenalin. Kroppen din blir stadig vekk forgiftet av en overproduksjon av adrenalin. Adrenalin har en veldig viktig og naturlig oppgave når man trenger en rask reaksjon på stress. På lengre sikt sliter det oss ut, påvirker blodsukkeret, nivået i skjoldbrukskjertelen, undertrykker immunsystemet og gjør oss mottagelig for sykdommer og utmattelse. Det er ganske naturlig at når man bruker all sin energi på adrenalinproduksjon, bruker man energi som skulle vært brukt til immunitetsforsvaret.3) Senk skuldrene
Det å kunne senke skuldrene når du har ME/CFS, er jo enklere sagt enn gjort. Men ? det er viktig å gjøre alt du kan for å redusere stresset og følgelig adrenalinproduksjonen din.Dersom du hele tiden sjekker etter symptomer og bekymrer deg for at du aldri skal bli frisk, stresser du deg selv og produserer enda mer adrenalin og saboterer bare deg selv.Det finnes flere måter å redusere stresset på, avhengig av din personlighetstype og bevegelighet. Her er noen eksempler:
  • Generelt avspenning ? forsøk å roe deg ned
  • Se på eller vær i naturen.
  • Dyp pusting med magen
  • Meditering
  • Reiki
  • Reflexology
  • Hodemassasje
  • Massasje
  • Svært sakte bevegelser ? nevro- eller psykomotoriske bevegelser
4) Fjern eksterne ?stressmomenter?
Du kan kjøpe så mye helsekost du vil, men hvis du ikke tar bort de tingene som stresser deg, jobber du virkelig i motgang.Dersom du har et eksternt stressmoment som f.eks. et nedbrytende forhold, alvorlige finansielle problemer eller arbeidsrelatert stress som du ikke kan eller vil bearbeide, hjelper det ikke hvor riktig du gjør alt annet. De eksterne stressmomentene vil overstimulere adrenalinproduksjonen din og vil sabotere selv dine beste intensjoner om å bli bedre. Stopp en halv: Det er faktisk DU som har ansvaret for Jeg A/S.5) Snakke med folk som ikke tror på deg
Dersom du snakker med mennesker som ikke tror på deg og din lidelse, omgir du deg med mennesker som underminerer deg. Lyst til å miste selvtilliten og troen på deg selv? Dette er måten å gjøre det på. Ikke bruk tid og energi på å overbevise dem.
Dersom de allikevel ikke tror på deg, hvor for kaste bort tiden på å snakke med dem? Velg dine venner med omhu!
Lær deg å stole på deg selv og at det er DU som er eksperten på deg selv. Andre menneskers meninger om deg ? er DERES mening.
Tillat gjerne at andre mennesker mener noe om deg, men vær oppmerksom på at det er DERES mening og ikke DIN.
Ingen andre kan vite hva som er best for deg!6) Betrakte ME/CFS som er problem
Vi trenger å snu opp ned på hvordan vi nærmer oss problemer. Det er liksom blitt en klisjé å påstå at det finnes ikke problemer ? bare løsninger. Men, det er faktisk bare halvparten av sannheten.Flesteparten av oss har relativt dårlige strategier når vi skal takle problemer. Enten så ignorerer vi dem, nekter for at vi har dem, løper fra dem, stikker hodet i sanden eller forsøker å drukne dem. Det kan virke som om disse strategiene fungerer noe særlig godt, gjør de vel?La meg ta et lite eksempel...
La oss si at du har tappet i et badekar med glohett vann og du bare har 20 minutter til rådighet før du må dra til et viktig møte. Skal vi bruke de ?normale? strategiene og se hva som skjer?
  • Ignorer det ? dersom du gjør det, blir du jo brent!
  • Nekt for det ? ja, da blir vi jo også brent!
  • Løper fra det? ? Det var det badet?
  • Later som om det ikke eksisterer? ? Skåldet da også.
  • Drukne seg i det ? ja, fylla eller medisiner kan gjøre at du ikke kjenner en dritt, men du blir skåldet uansett.
Så hva skal du gjøre?...Du kan begynne med å spore deg selv om hva som mangler her. Det som ser ut som ?problemet? egentlig bare er fravær av noe som balanserer problemet ? I dette tilfellet kaldt vann. Dersom du tilfører det som mangler, trenger du ikke å ignorere, nekte, løpe fra eller drukne problemet, trenger du ikke engang å fokusere på eller å vite om problemet.Dersom du fokuserer på hva du trenger å få inn i situasjonen for å balansere den, fokuserer du på løsningen i stedet for problemet. Det kan virke som om problemer i bunn og grunn er mangelen på noe. Når du får inn det som mangler, vil problemet automatisk løse seg opp.Noen eksempler:

Problem - Hat
Hva mangler? - Kjærlighet
Problem - Forvirring
Hva mangler? - Klarhet
Problem - Stress
Hva mangler? - Hvile og ro
Problem ? Lavt selvbilde
Hva mangler? - Selvtillitt
Kan du komme på flere fra ditt eget liv? 

Er dette "løsningene" på CFS/ME? Nei, så absolutt ikke, men det kan være et godt bidrag til den som sliter med problemet.

Stikkord:

Én kommentar

Cathrine :)

28.des.2009 kl.20:46

Det du skriver er veldig viktig å huske på !

På ingen måte kan de 6 tipsene få noen frisk fra ME, men det kan hindre folk som er rammet av ME i å bli verre !

Og er ikke det bedre å holde en stabil helse enn å bli verre? Kanskje ved å ha en stabil helse en stund gir 5 % bedring også... selv om det bare er litt er det mye bedring enn ingenting !

Jeg synes det er veldig viktig å fokusere på det positive :)

(men, det er lov å klage en gang i blant...)

Skriv en ny kommentar

Christina Slette Johnsen

Christina Slette Johnsen

22, Andøy

Hei på deg! Blogger om livet mitt og alt i mellom som interesserer meg. Følg meg gjerne! :) BTW:(ja,jeg var med i Top Model 08. Ja,det er jeg som har tegnet tegningene) *Knis* Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~ The time is NOW. Have fun go mad!

www.lovelyliller.com on Facebook
Related Posts with Thumbnails Bloggurat

Kategorier

Arkiv

hits